Leerlingen ontwikkelen graag direct. En uit ervaring weet je: met 'Trial & Error' is niets mis. Op voorwaarde dat de leerling goede en eerlijke feedback krijgt. Een tip daarom om middels stappen/fasen zicht te blijven houden op leerproces en -product. Dus...

NIET te snel van start gaan met 'bouwen' van je app! Geef eerst antwoord op de volgende vragen: Voor wie maak ik de app? Waar zoekt mijn doelgroep naar? Welke reden geef ik mijn doelgroep om de app te gebruiken?

Als je voldoende begrijpt wat je bezoeker nodig heeft, ga je nadenken over de lay-out. Geef je app een passende, aantrekkelijke en overzichtelijke template. Houd de content kort en bondig. En pas je functie knoppen daarop aan.

Schetsen

Pak nu een groot VEL PAPIER en schets je app structuur. Of gebruik Word (invoegen) SmartArt.

Welke pagina's ga je maken? Welke content (tekst, afbeeldingen, filmpjes) plaats ik en waar? Welke (menu) knoppen maak ik? Bijvoorbeeld de 'terugknop'. Deze knop is bijna altijd in de linker bovenhoek geplaatst. Dat is wat gebruikers logisch vinden. Ze snappen dan hoe je app werkt.  

Prototype maken

Maak gebruik van gratis app programma’s (online) waarmee je eenvoudig een app kunt maken. Hieronder enkele programma's die je hiervoor heel goed kunt gebruiken, omdat ze gemakkelijk te bedienen zijn, genoeg keuzes hebben in functies en vormgeving.

Rechtenvrij

Gebruik voor je content zoveel mogelijk eigen materiaal, of maak gebruik van websites met rechtenvrije afbeeldingen, bijvoorbeeld Pixabay. Vermijd dit soort overtredingen van auteursrecht.

Als je iets van een ander citeert, vermeld je bron en naam van de auteur.

En mag je YouTube filmpjes embedden? Ja, openbare content mag je embedden. Op deze site van Frankwatching lees je er meer over. 

Meer tips voor een goede app

Meer tips voor het maken van een goede app vind je op de website van Frankwatching.